Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Russell Coutts 44 1. rész
125. Hajó Magazin, 2005. december

Az RC 44-est a világ legjobb vitorlázója tervezte azoknak, akik a világon a legjobban a vitorlázást szeretik. Az elkészült mű szívdobogtatóan jól viselkedik a vízen. Russell Coutts nem engedte teljesen szabadjára fantáziáját, önkorlátozó módon igyekezett egyszerűen kezelhető, egységes, one design versenyhajót alkotni, amelyet kis létszámú legénység is könnyen kezelhet. Olyan vitorlást, amely ideális párosversenyek rendezésére. Cikkünkben a tervezési koncepcióról és a hajó jellemzőiről lesz szó. A vízi tesztelésről következő számunkban olvashatnak.

Azt nem kell bizonygatni, hogy Russell Coutts pontosan tudja, milyen a párosversenyzésre, a match race-ek rendezésére legalkalmasabb hajó. Nem véletlen, hogy az RC 44 az America's Cup típus kicsinyített változatának tűnik.
- A versenyzés mellett, mindig nagyon érdekelt a tervezés is. Utóbbi egyre növekvő, és mind élvezetesebb szerepet kap vitorlás életemben Az America's Cup kampányokban természetesen részt vettem a hajók tervezésében is, hiszen az nagyon fontos része a csapatmunkának. Összehordjuk a jó ötleteket, és a tervező csapat kidolgozza, megvalósítja azokat. Amikor most a saját elképzeléseimet öntöm formába, a kidolgozásban is főszerepet játszom. Nagyon jó partner ebben Andrej, aki tapasztalt, ötletes tervező. - meséli Russell Coutts.

 
Műszerek és vantnibekötés
a fedélzet alatt
Harken csörlő és csigák,
Spinlock fallstopperek az árbocnál

A hajó megalkotásában Coutts társa a mediterrán vizeken és itt, Magyarországon is ismert és elismert szlovén Andrej Justin.
- Amikor kialakítottuk a hajó tervezési koncepcióját, olyan vitorlást képzeltünk el, amellyel izgalmas a bőszelezés, ugyanakkor gyenge szélben is jól produkál. Ez fontos szempont, mert a versenyek többségét kikötők közelében, vagy tavakon rendezik, ahol gyakorta számíthatunk gyenge szeles viszonyokra. Emellett az is vezérelt, hogy kis létszámú legénységgel is jól kezelhető típust alkossunk, amely ugyanakkor teljesítményével a versenyzők igényességének is megfelel. A tesztek alapján azt mondhatom: sikerült.
A hajó tényleg ínyenceknek való, de tegyük hozzá, az érintett ínyenc legyen gazdag. Az extra kivitelek, a különleges megoldások és természetesen Russell Coutts neve miatt, az RC44-es körülbelül százezer euróval drágább, mint a piacon ismert, hasonló kategóriájú Farr 42-es. Az a típus persze nem egyszerűen kisebb, és nem karbonból épülő, de a teljesítménye sem közelíti meg az RC 44-esét. Russell Coutts nem csak a nevét, de tudását is beleadta ebbe a hajóba. Nekem az életben annyi pénzem nem lesz, hogy vegyek egyet, mégis állíthatom: megéri a különbözetet.
A jó menettulajdonságokon, a pazar külsőn és az egységességen túl még egy fontos szempont érvényesül a Russell Coutts 44 esetében, ez pedig a jó szállíthatóság. 2 méter 75 centis szélessége azt jelenti, hogy a hajótest körülbelül negyvenöt fokkal az oldalára döntve közúti utánfutón is útvonal-engedély nélkül utazhat. Ám ennél nagyobb távolságra is jól eljuttatható, mivel az egész tokkal-vonóval bepakolható egy negyven lábas konténerbe. Hogyan? A test szállításkor lerövidíthető, mivel leszerelhető a hátsó része, vagyis a spoiler. Emellett az orrán is van egy "ütköző doboznak" nevezett darab, amely könnyen cserélhető, és így - mint a neve is mutatja -, jó szolgálatot tehet, ha egy kisebb ütközésnél megsérül.
A tőkesúly nagyon biztonságosan rögzül a mély kiel-házban, ugyanakkor az okos konstrukciónak köszönhetően ez is könnyen leszerelhető. A teljesítmény növelését szolgálja a trim-tab, vagyis a tőkesúly hátsó élének állíthatósága.
Az árboc két darabból készül, szállításhoz a második száling fölött szétszedhető. A szálingok enyhén hátranyilazottak, achterstag nincs, viszont a beksztégek egészen magasra futnak. Persze hogy oda, mivel a génuabekötés is igencsak közel van már az árboc csúcsához.

Technikai adatok
Teljes hossz:
13,35 m
Legnagyobb szélesség:
2,75 m
Merülés:
2,90 m
Tömeg:
3560 kg
Tokesúly tömege:
2010 kg
Üres hajótest tömege:
720 kg
Legénység megengedett
legnagyobb tömege:


450 kg

Motor:

20 LE-s diesel,
behúzható kihajtással
Nagyvitorla:
70m2
Génua 1:
60m2
Génua 2:
48m2
Gennaker 1:
160m2
Gennaker 2:
130m2

Tervezo:

Russell Coutts,
Andrej Justin
Hajótest gyártója:
Pauger Carbon
Rudazat gyártója:
Riba
Vitorla:
Olimpic Sails

Apropó rudazat! Az olasz Riba cég készíti a speciálisan a hajóra tervezett karbon darabokat. Az árbocprofil alakja, átmérője nem egyforma a teljes hoszszon, és nem is hagyományosan felül szűkülő. A forma például a talptól felfelé szélesedik, majd fölül újra szűkül. A baumra ható erők ideális eloszlását szolgálja a különleges baumprofil. A hajótestből kitolható és szél felé fordítható orrsudár sem szokványos. Formája nem a szokásos kerek cső, hanem négyszögletes profil.
- Nagyon sok energiát fordítottunk arra, hogy a lehetőség szerint csökkentsük a rudazat légellenállását és súlyát. - mondja Coutts.
Az árbocot PBO állókötélzet tartja, és Russell Coutts igyekszik még tovább csökkenteni a súlyt. Ezért folytatódnak a Pauger Carbonnál megkezdett kísérletek az önhordó karbon profilforstág fejlesztésére.
Russell Couttsnak a zsigereiben van, hogy egy hajó a lehető legkönnyebb legyen. Az RC 44 gyártásakor és az augusztusi, gardai tesztnapokon is minden alkalmat megragadott a súlycsökkentésre, a teljesítmény fokozására.

 
A "kávédaráló"

A magyar műhelyben az eredeti - egy olasz mérnöki iroda által készített - rétegelési tervek alapján épült első test még a vártnál nehezebb, csaknem 900 kiló lett. Ez fakadt a gyantainfúziós technológiából, pontosabban az ahhoz szükséges anyagok egyes jellemzőiből, amit a tervezők nem kalkulálhattak pontosan, illetve a kissé túlbiztosított konstrukcióból. Természetesen Russell ezzel az eredménnyel nem volt elégedett. Mivel a magyar gyártó jó és pontos munkát végzett, nyilvánvaló lett, hogy a rétegelésen illetve helyenként a szendvicsszerkezetben lévő habanyag vastagságán kell változtatni. A Coutts által kitűzött cél az volt, hogy a hajótest súlya 750 kiló alá kerüljön, miközben a konstrukció maradjon megbízhatóan erős. A Pauger Carbonnál kidolgozott új rétegelés 720 kilós testet eredményezett. Ez a súly a gyártáskor pontosan betartandó limit a következő darabok esetében is, mert az RC44 osztályelőírása plusz-mínusz 15 kiló tűrést engedélyez.

 
Coutts profi legénységével
tesztelte a hajót

A fedélzet elrendezésében minden a könnyű kezelhetőséget, a legénység kényelmes, hatékony mozgását szolgálja. Széles, tágas cockpit, amit az ikerkormányok és a nagy "kávédaráló", a csörlőket hajtó nagy kar uralnak. Természetesen minden fedélzeti veret Harken. Minden van ami kell, és semmi sincs, ami fölösleges lenne.
Az orrsudár kitolható és szél felé fordítható. A formája nem a szokásos kerek cső, hanem négyszögleteys profil.
A fedélzet alatt szinte semennyi hely sincs, még annyi sem, mint egy Assóban. A cockpitből vezérelhető (kézi pumpás) hidraulikával feszíthető a forstág. Az állókötélzetet pedig a szintén hidraulikus árbocemelő teszi a megkívánt mértékben feszessé. Az árboc környékén van a műszerközpont is. A jeleket az árbocra szerelt nagy kijelzőkről olvassa le a csapat.
Meglepően kis helyet foglal el a 20 lóerős Volvo Penta dízelmotor. Nem a motor mérete a meglepő, hanem a különleges kihajtás. Használatkor a propeller a vízbe ereszkedik, amikor viszont nincs rá szükség, visszaemelkedik a hajótestbe, és a propeller alá fixen felszerelt héjdarab által a hajófenék tökéletesen visszazáródik. Így semmi sem zavarja a víz áramlását. Nincs ott fék. A motor persze éppen csak annyira erős, hogy a kikötőből való kiállást és a visszajutást tegye lehetővé. Kint nyílt vízen, hullámzásban, erős szélben már nemigen viszi széllel szemben a hajót.
A motor mögött, hátrafelé már szinte semmi hely nincs a testben. Ha valakinek hátra kell kúszni - mert ott már csak kúszni lehet - mondjuk a kormányműhöz, akkor oda már klausztrofóbiások ne menjenek.
Augusztusban a Garda-tavon került sor az RC 44-es lső vízi tesztelésére Russell Coutts vezetésével. A három napos, később még egy nappal megtoldott eseményen részt vettek a hajó gyártásában részt vállalt cégek szakemberei. Russell Coutts pedig profi legénységet hozott, hogy gyorsan és hatékonyan végezhessék el a részek és a felszerelések optimalizálását. Munkájuk eredményeképpen egy átgondolt, kiforrott konstrukciót mutathattak be a genovai hajókiállításon és a trieszti Barcolánán.
A vízi teszt tapasztalatairól következő számunkban olvashatnak.

Ruják István
Fotó: RC Sailing Team

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink